Cinc minuts amb en J. Antoni Valls: Fira Alimentaria

Toni Valls 08

En J. Antoni Valls, director general d’Alimentaria Exhibitions

La Fira Alimentaria va néixer el 1976, enguany, després de quaranta-dos anys de continuïtat, es prepara per celebrar el saló més gran i més internacional realitzat fins ara.

Des dels seus orígens el sector agroalimentari i el saló Alimentària han anat de la mà i han crescut junts. Avui Alimentaria és un dels salons destinats a l’agroalimentació més importants del món i el sector agroalimentari és el primer sector manufacturer del país. Alimentaria ha estat la porta oberta al món que l’agroalimentació ha sabut aprofitar, tant cara enfora, per oferir productes i serveis de qualitat al món, com, cara endins, per estar connectat amb el més i millor que s’estigui gestant més enllà de les nostres fronteres.

Amb la finalitat de conèixer més de prop la realitat i els potencials d’Alimentaria ens hem dirigit a  J. Antoni Valls, director general d’Alimentaria Exhibitions i de la Fira Alimentaria a qui agraïm les seves respostes.

S’ha comentat a la premsa que Alimentaria Barcelona és una de les fires més importants del món d’aquest àmbit. És així?

Alimentaria és el saló d’alimentació, begudes i foodservice de referència a l’Estat i un dels principals del món. Això és així, en part, perquè les empreses que participen valoren la constant evolució i adaptació del saló al mercat, així com la seva aposta pels sectors innovadors en creixement i amb un alt valor afegit. A més, saben que Alimentaria constitueix una excel·lent plataforma d’internacionalització i de detecció d’oportunitats de negoci.

Quines han estat les claus per realitzar aquest salt endavant des dels inicis relativament modestos de 1976?

Durant aquestes més de quatre dècades i en aquesta situació de creixement del sector alimentari, que avui dia és la primera indústria de l’Estat, Alimentaria ha contribuït a impulsar els canvis més significatius que s’han produït tant en la indústria alimentària com en la manera d’alimentar-nos. Les claus han estat –entre d’altres– el compromís reiterat d’Alimentaria per la professionalització del sector; la internacionalització, ja que el saló és un important punt de trobada i negoci entre els expositors i els compradors internacionals; la verticalitat en tant que posada en valor dels salons monogràfics més representatius del sector al nostre país, com poden ser Intervin (el saló del vins, les sidres i els espirituosos), Intercarn (el saló dedicat als productes carnis i els seus derivats) o Restaurama (el saló dedicat al foodservice i a l’alimentació fora de la llar); la gastronomia com a tret diferencial de posicionament, així como la constant innovació i observatori de tendències que la fira representa.                                                                                                                                                                                                                                                                                                Amb quines dades o resultats s’expressa l’impacte internacional de la fira Alimentaria?

ALIMENTARIA2016-0226-WIJ_8813“Alimentaria i Hostelco ocuparan 100.000 m2 amb 4.500 empreses expositores, el 27 % de les quals provenen de més de 70 països”

 

 

La nostra estimació és que el saló generarà un impacte d’uns 200 milions d’euros d’economia induïda a la ciutat de Barcelona, tenint en compte que les xifres de 2016 van ser de 180 milions i que aquesta edició Alimentaria se celebrarà per primera vegada juntament amb Hostelco, el Saló Internacional de l’Equipament per a la Restauració, Hoteleria i Col·lectivitats. Tots dos salons ocuparan 100.000 m2 de superfície expositiva neta, amb més de 4.500 empreses expositores, el 27% de les quals procedeixen de més de 70 països.

A més, esperem rebre 150.000 visitants professionals, dels quals estimem que un 30% seran internacionals, procedents de més de 150 països, com Alemanya, Argentina, Estats Units, França, Itàlia, Portugal, Regne Unit, Turquia o Xina. Hem incrementat la inversió per convidar 800 compradors internacionals clau -un 30% més que en l’anterior edició-, importadors i grans operadors de la distribució i el canal Horeca. Una xifra important de compradors d’alt nivell tant nacionals com internacionals participaran en unes 12.500 reunions de negocis amb les empreses expositores i tindran un paper actiu en diversos espais generadors d’oportunitats per a l’exportació.

Totes aquestes xifres demostren que ajudar a internacionalitzar l’empresa agroalimentària i obrir oportunitats a l’exterior als aliments i begudes espanyoles segueix sent una prioritat per a Alimentaria.

A més dels esperables resultats comercials, la fira juga un paper en l’estímul i orientació de la innovació en el sector?

 

ALIMENTARIA2016-0513-WIJ_0866

“Una part molt important de les activitats del saló estaran dirigides a impulsar la innovació al sector”

 

Com deia, l’impuls a la innovació i la transformació digital de la cadena de valor són grans trets d’identitat d’Alimentaria. Per això, una part molt important de les activitats del saló estaran dirigides a impulsar la innovació al sector i a detectar les seves principals tendències. En aquest sentit, l’àrea The Alimentaria Hub tornarà a ser el centre neuràlgic del coneixement, la innovació, les tendències i els negocis, gràcies a la realització de més de 200 activitats diferents al voltant de sis eixos temàtics, com poden ser –entre d’altres– Innovació (R+D+i) + Marques, Internacionalització i globalització, i Distribució i retail. Dins d’aquest espai disruptiu, els professionals més interessats en la innovació no poden deixar d’assistir a propostes com Innoval, on es presentaran prop de 300 nous productes d’alimentació i begudes.

 A més, entre d’altres activitats, la Federación Española de Industrias de la Alimentación y Bebidas (FIAB) organitzarà la VIII Trobada d’Innovació i Tecnologia Alimentària i celebrarem The Food Factory, un observatori internacional de noves empreses del sector, en col·laboració amb Reimagine Food. També voldria destacar els Digital Food Talks, unes sessions organitzades per Adigital que recolliran els avenços i tendències en apps, e-commerce i marketing digital de la mà de reconeguts experts.

Ha jugat un paper remarcable la fira en la introducció de nous productes amb èxit comercial posterior?

intervin_licores_7“Alimentaria és conscient de les necessitats i de les tendències del sector i, per tant, és el lloc idoni per veure quines propostes dominaran el mercat en els propers anys.”

 

 

Productes ja consolidats al lineal van presentar-se als diferents espais d’Alimentaria i a Innoval per primera vegada. Dins de The Alimentaria Hub, Innoval és una de les iniciatives més valorades pels professionals, perquè mostra cap a on s’encamina la indústria en el seu futur més proper i demostra l’esforç de les marques per la qualitat i per crear valor afegit, adaptant-se contínuament al mercat i a les preferències dels consumidors. Hem de tenir en compte que al 2016 el número de llançaments en alimentació i begudes va créixer un 7,1% respecte a l’any anterior ja que, per a aquesta indústria, la innovació és clau. Alimentaria és conscient de les necessitats i de les tendències del sector i, per tant, és el lloc idoni per veure quines propostes dominaran el mercat en els propers anys.

Podria destacar-nos les principals novetats d’Alimentaria 2018?

El propi model d’Alimentaria permet oferir nous llançaments i un gran número de novetats, tant als estands dels propis expositors com al saló. En aquesta edició, la principal novetat serà –com deia– la celebració conjunta amb Hostelco, la qual cosa potenciarà les sinergies amb un sector com el de l’hostaleria i la restauració, i suposarà la creació d’una de les majors plataformes internacionals per a la indústria de l’alimentació, la gastronomia i l’equipament d’hostaleria.

Altres espais i projectes que suposen novetats, són, dintre d’Intervin, per una banda, el Barcelona Cocktail Art, una àrea en la qual es donaran a conèixer les propostes i productes més innovadors en matèria de cocteleria, en línia amb les tendències en auge de la restauració nocturna, i que inclourà un atractiu programa de ponències, demostracions i tastos. I, per l’altra, Vinum Nature, un nou espai agrupat per a vins ecològics, que permetrà als cellers de producció orgànica certificada un important salt quantitatiu i qualitatiu, donat el creixement exponencial que el consum de vi de producció ecològica està experimentant. I al saló Restaurama estrenarem el Craft Beer Corner, una zona dedicada exclusivament a la cervesa artesana que reunirà a una dotzena de microcerveseries, amb el suport de l’Institut de la Cervesa Artesana (ICA).

També hi haurà moltes novetats a totes les activitats que tindran lloc al saló, com per exemple, la Barra d’olis, dintre l’espai Mediterranean Foods, que permetrà degustar un centenar de marques d’AOVE de tota la geografia espanyola i d’altres països mediterranis i és una de les activitats amb més èxit del saló. I, al saló Restaurama, The Alimentaria Experience acollirà nous tallers, aules gastronòmiques i showcookings per a mostrar la infinita varietat de propostes culinàries actuals, unides sota el segell de la qualitat, el producte i la innovació. En aquesta ocasió, seran impartits per alguns dels millors xefs espanyols, com Carme Ruscalleda, Ángel León, Elena Arzak, Andoni Luis Aduriz, Fina Puigdevall o Paco Pérez, entre d’altres.

Ens agradaria que donés alguns consells o suggeriments als economistes per a que la seva visita i participació en les activitats de la fira li fossin del màxim profit professional.

Alimentaria ha apostat molt fort per l’entorn digital perquè els professionals puguin optimitzar la seva visita a la fira i preparar-la amb antelació. Per això, recomano als visitants que espremin al màxim les possibilitats que els ofereixen les eines digitals que posem a la seva disposició, com el catàleg d’expositors i l’agenda online, que els resultaran molt útils per recaptar informació sobre les empreses que més els interessen, fixar les seves prioritats i organitzar les seves reunions de negocis i visites abans i durant la celebració de la fira.

A més de les activitats que he anomenat anteriorment, els recomano el programa Vinorum Think, un espai de reflexió, divulgació i negoci entorn del potencial del vi espanyol i la seva relació amb la gastronomia a través d’un programa de taules rodones magistrals, amb la presència d’alguns dels experts en vi més influents a nivell internacional. A més, en aquest fòrum es realitzaran tastos selectes i esmorzars-maridatge diaris elaborats per sis dels millors restaurants i sommeliers d’Espanya, entre ells El Celler de Can Roca i Quique Dacosta.

Toni Valls 03“Recomano als visitants que espremin al màxim les possibilitats que els ofereixen les eines digitals que posem a la seva disposició”

Anuncis

Escriu un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s