Els consumidors també reclamen més controls en la cadena alimentària

Per Jesús Domingo

AlimentariaLes diferents organitzacions de consumidors reclamen més control i inspeccions en la cadena alimentària, més transparència per conèixer els resultats de les mateixes i els detalls dels fraus alimentaris.

Amb motiu del Dia Internacional dels Drets del Consumidor, que es va celebrar el passat 15 de març, les organitzacions de consumidors van preparar diferents actes i informes.

El de la Federació d’Associacions de Consumidors i Usuaris d’Andalusia (Facua) revela que en 2017 es va disparar el nombre de consultes i reclamacions plantejades pels usuaris.

Al capdavant se situa la banca, que va acaparar el 63,7%, mentre que l’alimentació i begudes només va sumar el 0,3% de les 64.144 consultes i el 0,1% de les reclamacions.

Per al seu portanveu, Rubén Sánchez, aquest índex es deu al fet que el consumidor, llevat que pateixi alguna intoxicació, no detecta aquestes irregularitats pel “escassíssim control de totes les administracions”.

En declaracions a Efeagro, denunciava “l’opacitat del Govern i de les comunitats autònomes davant els fraus alimentaris, ja que al seu parer “la xarxa d’alerta alimentària és secreta i s’amaguen els noms de les empreses en què es detecten irregularitats”.

Fonts de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) assenyalaven, també a Efeagro, que la indústria alimentària ven productes segurs, de manera que “no evita alertes puntuals que demostren que els autocontrols per part de la indústria no sempre funcionen i que els controls oficials siguin insuficients”.

“En OCU creiem que hauria d’haver més transparència pel que fa als controls realitzats, les sancions, els incompliments”, ha afegit aquesta organització, que planteja que els fraus són “un problema que és difícil de controlar”.

Segons el parer de l’entitat, la denominació del producte és una de les indicacions obligatòries, però alhora “una de les més difícils de trobar”, ja que els reclams publicitaris ocupen més superfície en l’etiquetatge, el que dificulta la decisió de compra.

L’OCU també ha apuntat avenços, com l’ocorregut arran de l’entrada en vigor del Reglament sobre informació al consumidor i el Reglament sobre declaracions nutricionals i de salut, pel que la indústria ha anat modificant el seu etiquetatge per ajustar-se a la norma, encara alguns es resisteixen a fer-ho.

Per la seva banda, la patronal de supermercats Asedas -que agrupa les cadenes Mercadona, DIA i una desena d’ensenyes regionals-, ha detallat en un comunicat que els consumidors exigeixen als establiments on realitzen les seves compres d’alimentació que ofereixin conveniència, qualitat, varietat i preu.

Des d’ Asedas han destacat la “competitivitat” del mercat de distribució espanyol, el que segons la seva opinió permet oferir preus més baixos que la mitjana de la Unió Europea (UE).

L’elevat nombre de botigues i la seva dispersió geogràfica arreu del territori constitueix un altre avantatge per al consumidor, que visita de mitjana entre 2 i 3 establiments diferents cada mes.

Segons les seves dades, el supermercat “de proximitat” ofereix fins a 12.000 referències, de les quals entre el 10 i el 20% són nous productes i llançaments.

També amb motiu d’aquell 15 de març, la Coordinadora estatal de Comerç Just cridava l’atenció sobre la importància de conèixer qui i en quines condicions ha elaborat els productes que adquireixen, per tal d’evitar la consolidació de situacions d’esclavitud moderna, treball forçós o explotació laboral infantil.

Segons aquesta organització, “es pot afirmar que molts dels aliments i altres articles que consumim habitualment amaguen condicions inhumanes i violació dels drets humans”

Anuncis

Un pensament sobre “Els consumidors també reclamen més controls en la cadena alimentària

Escriu un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s