Cinc minuts amb en Joan Torrents: Agromillora, líder mundial del viverisme

aaDSC_0060

Fig. 1 En Joan Torrents, director de desenvolupament i recerca d’Agromillora

La Comissió d’Economia Agroalimentària realitza periòdicament visites per prendre contacte amb les empreses que estan al davant del sector agroalimentari català. En aquest cas vam triar AGROMILLORA una empresa dedicada a la innovació, propagació i comercialització de plantes agrícoles millorades.

Es una empresa relativament jove (fundada el 1986) que malgrat això ha sabut expansionar-se arreu del món amb una energia sorprenent. Avui el GRUP AGROMILLORA és una empresa multinacional, que està present a 25 països de 5 continents diferents, disposa d’onze filials i 10 laboratoris. Dona ocupació a més de 1.500 persones i disposa de 628.000 m2 d’hivernacles. Podeu obtenir més informació en la seva pàgina web https://www.agromillora.com/

La visita a AGROMILLORA va ser tècnicament estimulant i ens va aportar moltes ensenyances sobre innovació i estratègies de penetració en el mercat global. Vam aprofitar la visita per entrevistar al seu director de desenvolupament i recerca, en Joan Torrents, a qui expressem un agraïment especial per la seva acollida i llarga explicació de tots els detalls de l’activitat d’Agromillora.

Aquestes son les seves respostes:

Quins son els orígens d’Agromillora?

aDSC_0006

Fig. 2 En Joan Torrents explica el procés de producció “in vitro”.

Agromillora va néixer per la tenacitat i visió estratègica de l’empresari Carles Sumarroca. A causa d’una problemàtica amb uns préssecs d’una finca seva va establir contacte amb tècnics que treballàvem en els serveis d’assessorament agrícola de La Caixa, que llavors disposava de més recursos destinats a aquesta finalitat. A partir d’aquest fet, es va programar una visita a laboratoris i viveristes d’Itàlia, els quals ens van deixar impressionats. De tal manera que en Carles Sumarroca va dir: “això ho hem de fer aquí”.

En Carles Sumarroca hi va posar mitjans econòmics però, tal com ell deia, una empresa va bé si tothom hi inverteix  diners, així que va propiciar  que tots els qui estaríem al front d’aquesta empresa també hi invertíssim, amb la finalitat que visquéssim la dinàmica de l’empresa com a un afer propi.

Quin és l’objectiu o missió empresarial d’Agromillora?

aDSC_0016

Fig. 3 Selecció de material genètic al si del procés de creixement “in vitro”.

L’objectiu que ens vam assenyalar va ser produir plantes llenyoses de qualitat i de la manera més eficient possible. No ens hem desviat mai d’aquest objectiu.  

Sovint els viveristes han produït plantes amb més o menys quantitat i qualitat però quan han tingut bones perspectives pels seus productes han tornat a fer de pagesos, han tornat a invertir en agricultura a partir dels productes que ells han creat, ja que els productes nous i bons poden donar molts guanys als primers anys. Nosaltres hem renunciat a fer-ho.

Aquest és un tret diferencial important d’Agromillora, que s’ha centrat en el viverisme, en la producció de plantes llenyoses de fruita, olivera, vinya, nabius, mores, gerds, entre d’altres Aquesta opció ens ha fet guanyar efectivitat ja que ens hem centrat en el negoci “mare”, sense desviar vers altres objectius.

En algun moment ha convingut impulsar algun projecte que fes de pantalla o de demostració per animar a invertir en els nostres productes, en aquests casos, però, s’ha fet a partir d’empreses impulsades pels socis sense desviar la dinàmica empresarial de l’empresa Agromillora. Així, per exemple, als EEUU, es va impulsar, a partir de socis d’Agromillora, una finca de 3.000 ha  que avui dia és la més important i més prestigiosa d’EEUU pel que fa a producció d’oli d’oliva.

Agromillora va ésser  fundada fa trenta-dos anys, en aquest període ha estat capaç de consolidar-se i fer un salt extraordinari en la seva expansió internacional. Com s’ha fet aquest salt tan ràpidament?.

aaDSC_0022

Fig. 4 Preparant la incorporació de la planta en un test.

De fet no tot és tan fàcil ni tot és tan ràpid. Encara que Agromillora té trenta-dos anys de vida, fins fa vint anys no vam començar l’expansió internacional creant diferents filials arreu del món. Al començament vam començar d’una manera poc organitzada però des que vam crear Agromillora Iberia ja disposàvem de més experiència i ens sentíem segurs per reproduir el model a altres mercats.

La creació de diferents empreses a diferents països respon a l’interès de penetrar en diferents mercats, però també de produir d’acord amb les condicions de cada país, en aquest sentit Agromillora s’ha proposat tenir sempre una mirada local en els diferents països on actua. Al mateix temps cal tenir en compte que la comercialització de material vegetal té moltes barreres per raons sanitàries, al marge de les burocràtiques per inscriure els productes en els Registres de Varietats Comercials dels diferents països. Si es disposa d’una empresa en el país totes aquestes dificultats es redueixen notablement.

Avui la producció es distribueix aproximadament d’aquesta manera: un terç es destina a Europa, un altre terç a Amèrica i la resta a diferents països d’altres continents.

Quina és la clau de la competitivitat d’Agromillora?

aaDSC_0028

Fig. 5 Hivernacle d’aclimatació de les plantes en test

La tecnologia es el que ens ha ajudat a que poguéssim anar a  tots els països. El nostre sistema de producció no té res a veure amb el tradicional, la nostra manera de treballar s’acosta a la dels danesos i holandesos per a planta ornamental. Però l’aspecte clau es la sanitat del material vegetal que venem. La nostra tecnologia, basada en el cultiu “in vitro” està orientada a obtenir i comercialitzar plantes lliures de patògens i malalties. Aquest és un factor diferencial molt important. Però també ens diferencia el format. La manera com comercialitzem les plantes i els portaempelts, produïm  per a vivers plantes pensades per arribar al pagès, fàcils de manejar, la meitat de grans que la planta tradicional, són plantes més barates, produïdes de manera molt tecnificada i mecanitzada. Hem passat d’un negoci on l’atzar hi tenia un protagonisme important a processos totalment industrials als que no afecten les condicions meteorològiques o altres factors externs.  

Els resultats d’aquesta manera de fer han estat bons. Per exemple en Prunus som el viver més gran del món, en l’olivera, som líders a nivell mundial. En el cas de la vinya es l’únic producte que no produïm al 100%, ho fem amb la col·laboració d’empreses italianes. També tenim especies noves, per exemple en cítrics fa 5 o 6 anys no es coneixia la planta in vitro.

Agromillora ven planters, però la llavor també la obté i la produeix?


aDSC_0052

Fig. 6 En Joan Torrents explicant sobre els portaempelts

No, Agromillora solament treballa amb plantes produïdes mitjançant clonació. Partim d’una planta mare que ens proveeix un obtentor, és a dir una empresa o un centre de recerca que té entre les seves funcions obtenir noves varietats i vol difondre-la al món. La genètica és el més important. Per poder vendre 90 milions de plantes necessitem tenir accés a la millor genètica del món i aquesta ens la proporcionen els millors centres especialitzats de millora genètica a nivell mundial. Si fóssim també obtentors entraríem en conflicte amb altres obtentors, no la nostra funció és reproduir les millors plantes del món escollint entre tota la oferta mundial.

Sobre aquest material inicial la reproducció es fa per clonació. En plantes arbòries treballar a partir de la llavor significaria un pas enrere. De fet, milers d’hectàrees d’arbres plantats amb els nostres productes son genèticament la mateixa planta.

Per tant teniu el cost dels royalties del obtentor?

Lògicament la propietat intel·lectual sobre la millora genètica de la planta s’ha de pagar, però és l’agricultor qui assumeix aquest cost o bé pagant directament a l’obtentor o bé fent nosaltres d’intermediaris o gestors del cobrament però de forma totalment independent del preu d’Agromillora per la planta.

Quines son les perspectives de futur del mercat viverista de plantes llenyoses?

És un mercat en expansió, bàsicament per dos motius: per extensió i per renovació. D’una banda, hi ha una demanda creixent d’aliments i això vol dir posar en conreu noves terres. Hi ha nous països que es desenvolupen i passen a demanar material vegetal de qualitat. D’altra banda, avui dia la dinàmica de l’agricultura va molt ràpida, per exemple abans una  vinya tenia una vida de quaranta, cinquanta o cent anys. Avui la seva vida és d’uns quinze anys. Això exigeix renovar cada any entre el vuit i el deu per cent dels ceps.

Cal tenir en compte que el mercat del viverisme és molt dinàmic. Les plantes que comercialitzem són genèticament millors, amb una millor adaptabilitat a les exigències del mercat, però una varietat com a novetat, té una vida de 3 o 4 anys. Desprès ja n’apareixen d’altres de millors. Això genera una replantació constant per situar una plantació moderna als requeriments creixents del mercat

Quin aspecte positiu de la trajectòria d’Agromillora voldria remarcar especialment?

aaDSC_0058

Fig. 7 Smarttree, la planta a punt de ser distribuïda

Agromillora des del primer moment, sempre ha tingut la inquietud d’ajudar als pagesos, els quals estan passant per moments crítics. En aquest sentit hem fet fortes inversions  per  dissenyar sistemes de cultiu que puguin augmentar la seva rendibilitat. Un cost clau de la pagesia és la mà d’obra, per això hem orientat el nostre treball a plantes que s’adaptin a sistemes de producció que permetin produir mé amb menys mà d’obra. Aquests nous sistemes de producció necessiten una genètica especial que permeti produir mitjançant sistemes més mecànics de plantar i collir, on el pagès gairebé no hi té treball manual. Per exemple, avui les oliveres que es planten gairebé totes es planten amb sistemes per collir mecànicament de manera intensiva.

I quina és la seva principal preocupació?

Global Image Projects S.L.

Fig. 8 Des de l’inici de la planta “in vitro” s’acompanya del codi QR

Avui el gran problema que tenim son els bacteris. El tema és greu, per exemple al sud d’Itàlia la Xilella fastidiosa està matant oliveres centenàries. Per mantenir plantes sanes durant molts anys cal partir d’un planter molt sa. Tanmateix, si la societat no accepta els transgènics tindrem moltes dificultats per superar alguns tipus de malalties.

En qualsevol cas, per a fer front a aquest problema la traçabilitat és molt important a fi de poder detectar i seguir els processos de malaltia. Aquest tema a Agromillora ha estat una prioritat. Fins ara hem estat treballant amb codi de barres però ara comencem a treballar amb el codi QR, que es un eina mes potent per assegurar la traçabilitat.

aaDSC_0029

Fig. 9 L’equip que va integrar la visita

Anuncis

Un pensament sobre “Cinc minuts amb en Joan Torrents: Agromillora, líder mundial del viverisme

Escriu un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s