Cinc minuts amb en Jaume Alsina: Guissona, resseguint una estratègia d’èxit.

FRF

aDSC_0875

En Jaume Alsina, fundador i president del Grup Alimentari Guissona

Avui el Grup Guissona és el primer complex agroalimentari de Catalunya. Les següents dades corresponents a l’exercici 2017 descriuen la seva dimensió i complexitat:

 

 

  • Xifra total de vendes: 1.674 M €
  • Resultats nets: 55 M €
  • Inversions: 55 M €
  • Botigues: 468
  • Agrocentres: 82
  • Gasolineres: 51
  • Agricultors i ramaders implicats: 4.420
  • Treballadors/treballadores: 4.860

Per a facilitar-ne una millor comprensió adjuntem en aquest enllaç el vídeo promocional de l’empresa.

AcentreAlimentariGuissona

Vista aèria de la factoria a Guissona

Tanmateix, més enllà de les xifres, més enllà de l’èxit evident que ha portat a una cooperativa d’una petita població rural, creada a l’any 1959, a esdevenir una poderosa realitat empresarial, més enllà dels esforços evidents que justifiquen aquest desenvolupament, més enllà hi ha unes estratègies d’èxit, unes opcions que en suma han permès el que s’ha anomenat el miracle Guissona.

S’ha escrit i analitzat el fenomen Guissona en múltiples estudis econòmics, s’han destacat aspectes clau com els criteris de planificació des d’una mirada a llarg termini, la capacitat de innovació com a motor d’oportunitats, la integració horitzontal i vertical fins arribar a assolir tota la cadena, l’equilibri costos-qualitat, la capacitat d’autofinançament, etc. Alguns autors destaquen un o altra aspecte però tots coincideixen en un factor clau: el lideratge exercit des de l’inici pel seu President en Jaume Alsina.

En Jaume Alsina ha estat sempre persona de fets efectius però de paraules escasses. S’ha apartat de les vitrines i dels grans debats, pel contrari, ha preferit la serenitat que atorga la discreció, probablement un aspecte a afegir als factors d’èxit que esmentàvem. Per això que des del Col·legi d’Economistes de Catalunya agraïm de manera especial  poder disposar d’aquest temps de diàleg per  conèixer la persona i per robar-li una mica de saviesa.

S’ha dit de vostè que és un gran estratega i un bon gestor. Se sent còmode amb aquesta definició?

Lo de gran, de veritat no m-hem sento. Hem intentat obtenir formació sense regateig i a partir d’aquí la gestió, crec, es fruit de la racionalitat i la estratègia de la planificació. Em deia un amic, que si et perds a la muntanya, segueix els rierols que et portaran a la civilització.

“Es lo racional que et dona un bon destí.”

Quan va crear, juntament amb uns pocs col·laboradors, la Cooperativa Avícola de Guissona podia imaginar-se que acabaria al front d’una gran corporació impulsada des d’aquella petita cooperativa?

AIMG_3390-21-10-18-07-04

Davant la factoria un camió surt a proveïr les botigues Bon Àrea

Jo, si més no, era conscient que érem en un moment i lloc oportuns per donar una solució i reduir l’emigració del camp i iniciar una activitat convenient. Aviat el temps ens confirmà aquesta oportunitat i lo que vàrem veure al centre de Europa i EEUU ens feia imaginar les importants oportunitats de futur.

Aviat es compliran els 60 anys dels nostres inicis. Han sigut molts anys de fer camí i seguim amb importants previsions de futur.

S’han fet molts anàlisis sobre el Grup Guissona, però quins son els factors claus del seu èxit en opinió de la persona que ha liderat el desenvolupament de l’empresa?

AGranja DSC_0026

Les granges amb la imatge Guissona son arreu d’un ampli territori

Des del inicis hem tingut clara la nostra Missió i d’aquí els objectius, que mantenim durant aquest llarg període. Com deia, hem fet molt de camí i sense variar el rumb, anant fen front al  que ens venia, sense regateig d’esforços i aprofitant les oportunitats.

No tot ha sortit be, però hem encertat en lo important.

“L’austeritat de la nostra terra ens ha forçat a la productivitat, hem sigut valents en l’evolució i inversions però també prudents en el finançament.”

I el millor dels encerts?

Transcorreguts 45 anys d’evolució arribarem als escorxadors, necessaris sens dubte a la producció animal. Però vàrem observar i comprovar la manca de rendibilitat dels escorxadors, a pesar de la seva necessitat i d’haver intentat tota mena  de comercialitzacions. Sols ens quedava obrir tendes pròpies però amb el risc de perdre molts clients. Decidirem fer front al gran risc i ens ha sortit be, tenint en compte que hem identificat la oferta al client de la tenda amb la pròpia Missió del Grup.

“L’autofinançament també ha sigut un gran encert i que –en la meva opinió- no ens ha frenat el desenvolupament.”

En sentit contrari, quins han estat els errors, les ensopegades, les pèrdues d’oportunitats?

Em costa trobar errors importants. Segurament els he oblidat o el temps els ha fet petits. Personalment penso, però,  que podia haver fet millor moltes coses.

Quina cosa faria diferent si avui pogués repetir la trajectòria amb els mateixos mitjans que disposava llavors?

No vull tenir pretensions, però crec que seguiria el mateix camí. M’entra un sentiment de covardia si tingues que tornar a començar. 

Quins suports han estat més importants i quins ha trobat a faltar?

El millor suport han sigut les Juntes i Consells d’Administració, que m’han exigit raonar i justificar les decisions, i els companys de treball des dels primers passos, la gran majoria de la nostra terra, fins als emigrants que també han fet possible el nostre creixement.

Quin sentiment li aporta observar el gran canvi que s’ha produït a Guissona i comarques de l’entorn?

aDSC_0886

En Jaume Alsina responent a l’entrevista d’ObeAlimentària

Molt afortunats vàrem estar al iniciar l’Avícola i fer camí fins a bonArea. Com seria la Segarra sense nosaltres? Segurament com altres comarques secaneres de Catalunya, o no..

Es una gran satisfacció veure la vitalitat de la nostra vila, que tenia 1.800 habitants i ara ja potser som una ciutat, amb 8.000 veïns.

Vostè també ha estat Alcalde de Guissona, quina és la seva valoració d’aquesta experiència en la seva trajectòria personal?

ADSC_0881

Pla General d’Ordenació de Guissona

Em queda el record dels companys i el Pla General d’Ordenació Urbà, casi únic en aquell moment i que evità grans errors urbanístics i l’encert de una localitat racional.

 

 

 

 

La Corporació Guissona està realitzant una forta expansió a l’Aragó replicant el model en que s’ha basat el seu creixement a Catalunya, establint una xarxa integrada de granges amb la industria transformadora i amb una xarxa de botigues per a la comercialització. Aquest serà el model de desenvolupament futur?

ADSC_1007

Les botigues BonÀrea tanquen el procés de comercialització

Això es lo que hem decidit. I afegint el creixement del e-comerce, la digitalitsació i millorant tot lo que ens dona productivitat.

Les previsions ens permeten fer front a aquesta gran ampliació, necessària per altra part per actualitzar i ampliar processos.

 

Per acabar com imagina el  futur de la Corporació a l’any 2050?

Falten 30 anys, la meitat de lo recorregut fins ara. Caldrà seguir creixent i la qüestió es si serà aritmèticament o geomètricament. Aquesta última sembla impossible, resulta multiplicar per 7.

Entre 2 i 3 em sembla raonable.

AIMG_3402-21-10-18-07-04

Vista lateral de la factoria a Guissona

Anuncis

Escriu un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s