Com aconseguir major productivitat i preu

Per Jesús Domingo

Hivernacle Almeria aP1080770

Hivernacle a Almeria

A primers de mes llegíem en Infoagro un article de Lydia Medero, sobre Enrique de los Ríos, director general de Única Group, article que ens ha semblat molt interessant, reproduïm i comentem traduït.

En els últims temps, en el camp cada vegada sent més parlar de Big Data i de digitalització. Sens dubte, una tecnologia encara en fase de desenvolupament dins del sector però que porta a les empreses pioneres en la seva utilització a posicionar-se amb un avantatge competitiu respecte a la resta. Una empresa de referència en la comercialització de fruites i hortalisses que ha començat a implementar aquestes eines és Única Group. “Nosaltres veiem el Big Data dins el marc de la transformació digital, i no ho veiem tant com tecnologia, sinó com una cosa que ens sorprèn, una visió estratègica diferent i que ens pot ajudar a fer als nostres agricultors més rendibles en el curt, mitjà i llarg termini”, afirma Enrique de los Ríos, que explica que veure el Big Data com una tecnologia té el risc que es pugui considerar com un cost, quan en realitat “és una cosa que pot donar-te, sobretot, millor productivitat i major preu”.

Com una de les empreses pioneres en el sector agroalimentari en l’ús del Big Data, De los Ríos confessa que per la seva implantació en Única Group, han anat “aprenent pel camí: la situació no estava madura i hi havia algunes empreses que volien vendre això en una fase potser massa primerenca, però ens hem adonat de la importància que té, encara que d’altra banda, hem vist la poca informació realista que hi ha per començar a treballar”. Per això, insisteix que és de vital importància comptar amb dades útils, i que seran tant els agricultors com els tècnics de camp els que determinin què és el que cal mesurar per tenir les dades necessàries per poder establir causalitats, és a dir, què dades aportaran llum pel que fa a, per exemple, la rendibilitat o la productivitat. El director general de la societat cooperativa insisteix en la importància de comptar amb els parteners adequats: “Hem decidit envoltar-nos de les persones que ens poden ajudar, perquè en això ningú sap exactament per on aniran les coses, i estem convençuts que si ho fem en equip, amb proveïdors, tècnics, agricultors i clients, les probabilitats que ens pugui anar malament, són molt menors “.

Única Group ha implementat, per als seus 1.800 socis i els seus 3.000 empleats, l’aplicació mòbil SoydeUnica, on s’ofereix informació als agricultors sobre la seva producció, albarans, quilos de producte mostrejats, liquidació de quilos i preus, consulta d’informació meteorològica de fins a 10 dies a la zona on està situada la finca, o el calendari lunar, de manera que l’agricultor pugui planificar les seves sembres i tractaments. Es tracta d’informació mitjançant la qual Única pretén reforçar la productivitat i rendibilitat dels seus socis, oferint informació que aporti causalitat, com és el cas dels quilos per hectàrea del propi agricultor, la mitjana de la cooperativa a la qual pertany, o poder comparar amb els 10 millors agricultors d’aquesta cooperativa, per, posteriorment, oferir informació sobre què fan altres agricultors similars per obtenir una major productivitat i com millorar. En aquest sentit, De los Ríos explica que és de vital importància comptar dades útils i homogenis que puguin ser utilitzats per buscar causalitats reals. Una primera iniciativa pel que fa a Big Data per la qual De los Rius confessa que “encara no ha canviat substancialment la nostra manera de treballar, però confiem que això passi, perquè venim d’una agricultura, per dir-ho així, analògica, on les coses es fan d’una manera intuïtiva, sense tenir dades reals sobre els quals basar certes decisions, basant-nos en coneixements personals que no es comparteixen: no estem ‘datificados’ i no tenim eines d’extracció de correlacions, i sobretot de causalitats. Per tant, tenim moltes oportunitats de millorar amb l’ús del Big Data, sens dubte”.

Nous canals de venda

Única Group no és només pionera en l’ús del Big Data, sinó que també s’ha atrevit a fer servir nous canals per a la comercialització d’alguns dels seus productes. És el cas de BuenOh!, fruites i hortalisses deshidratades que, des de fa uns mesos, la comercialitzadora està venent a través d’Amazon Fresh. Per al director general de la companyia, Amazon Fresh és un canal “molt interessant, sobretot perquè aquest producte s’adequa a ell: és un producte que no és fresc, que va dosificat, que és saludable, que pot ser ecològic … té tots les felicitacions perquè triomfi en aquest canal”. De los Rios explica que els snacks saludables d’Única Group s’estan venent a tot Europa, tot i que “és un negoci que està començant. És un altre nivell de competència: la competència no són ja les nostres cooperatives locals, el Marroc o Tunísia, sinó grans multinacionals d’aquest tipus de snacks, amb la qual cosa, també cal aprendre a gestionar aquest model de negoci”.

Es tracta, el consum de snacks saludables, d’una tendència a l’alça amb una gran acollida en el nord i centre d’Europa, conscients de les bondats del consum de fruites i hortalisses. No obstant això, el director general de la companyia matisa que, “a Espanya, en aquest tipus de coses anem una mica per darrere. Per exemple, nosaltres venem 800.000 cogombres al dia a Alemanya, mentre que a Espanya no venem pràcticament res. La cultura de la conveniència del snack saludable està molt més desenvolupada fora que aquí. Anem amb una mica de retard aquí en aquest aspecte -reitera- però estem convençuts que aquesta onada, igual que està arribant la de l’ecològic, va a acabar arribant, considerant potser, el snack fresc d’hortalissa “, destaca.

La col·laboració entre agricultors: la clau de l’èxit

La societat cooperativa Unica Group està formada, a dia d’avui, per 14 cooperatives d’Almeria, Granada, Cadis i Múrcia, conformant un model integrador basat en la innovació que creix a un ritme del 20% anual. “Nosaltres tenim a l’ADN créixer”, destaca De los Ríos, que subratlla que en Única dediquen bona part del seu temps a buscar socis “perquè creiem que més pebrot ajuda a vendre al pebrot, el tomàquet i l’albergínia ajuden a vendre les dues coses, l’all ajuda a vendre hortalisses i la fruita seca ajuden a vendre a tota la resta, i a la inversa: la gamma i la mida són elements estratègics fonamentals”. Una estratègia que ha portat a Única a conformar-se com la primera exportadora hortofructícola d’Espanya; èxit que des de la societat cooperativa atribueixen a “la voluntat dels socis fundadors, que van ser capaços de passar de ser competidors per degollament amb els altres, a començar a col·laborar”, i és que, per al seu director general, “la clau de Única Group és la col·laboració interna que tenim”.

Anuncis

Escriu un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s